logo-mini
zeiss-loxia-2-50-cover

Un obiectiv premium până la ultimul șurub – Zeiss Loxia 2/50

Share

Timp de şase luni am folosit obiectivul Zeiss Loxia 2/50 într-o multitudine de situații. Am avut timp suficient să îmi formez o părere despre obiectiv, utilizându-l chiar și 8 ore, zilnic, timp de o săptămână pentru filmarea unui behind the scenes. Relatarea ce urmează cu privire la performanțele Zeiss Loxia 2/50 are la bază acea perioadă de timp. Legat de specificațiile tehnice, după cum spune și numele,  Zeiss Loxia  este un obiectiv de 50 mm f/2, creat special pentru camere full-frame E-mount mirrorless.
Pentru a profita la maxim de capabilitățile sale l-am folosit împreună cu Sony a7s. Având o deschidere f/2 este potrivit pentru înregistrări la lumină scăzută, în tandem cu Sony a7s fiind un adevărat monstru.

De la prima atingere simţi că este un obiectiv premium de la sticlă până la ultimul șurub. De altfel nici nu te asteptai la altceva de la producatorul Carl Zeiss. Are o construcție robustă, e în întregime din metal ( în afară de un inel de cauciuc de protecție la montură). Până și lens hood-ul este executat din metal – acesta având o conexiune foarte bună cu obiectivul (de parcă ar fi fost turnate împreună). Nu are nici un milimetru de joc.
La fel este și montura obiectivului, care o dată atașată camerei nu se mai mișca deloc, ducând mai de parte senzația premium.
Atât inelul de focus cât și cel de aperture au o textură simplă, nu prea adâncă, dar plăcută la atingere și ștanțată îndeajuns de mult pentru a face folosirea lui o plăcere, fără a irita degetele la manevrare. Chiar simţi că totul este conceput cu grijă.

Inelul de aperture poate fi ”de-clicked” – cu ajutorul unui instrument inclus, făcând optimă folosirea obiectivului pentru filmare – atât din cauză că se poate deschide sau închide irisul netreptat, dar și operarea obiectivului devenind aproape fără zgomot.
Obiectivul este foarte mic, se manevrează ușor și reduce mărimea și greutatea ”ansamblului”, aşa că se poate filma fără a interfera persoanele din jur, dar se şi pot captura imagini fără să fiţi observați. Noi l-am folosit exclusiv cu lens hood-ul montat, pentru a evita eventuale scurgeri de lumină dar și pentru că l-am pus pe jos destul de mult, şi deseori în locuri nu foarte sigure – aflându-ne pe  un platou de filmare. Dimensiunea redusa a obietivului se datoreaza distantei foarte mici intre montura si planul senzorului fiind vorba de o lentila destinat in special aparatelor mirorless de la Sony. Inginerii de la Carl Zeiss sustin ca cu cat e mai mica distanta intre planul de montuara a lentilei si planul senzorului cu atat se poate proiecta o lentila mica dar de calitati exceptionale. Mentionam aici ca lentila este facuta, si gandita in special avand in vedere ca este pentru senzor digital si este optimizat optic pentru a sta in fata unui senzor digital intr un aparat mirorless. (obiectivele normale ce folosim foarte des de exemplu cele de la Canon au fost proiectate inca pentru aparate ce foloseau film pentru a capta imaginea, planul lor focal este gandit sa fie suprafata filmului. In cazul unui aparat digital insa in locul filmului este senzorul si de multe ori, in special al aparatele mirorless, mai are un element protector de sticla pe suprafata, deci planul imaginii se muta un pic mai in spate, plus sticla din fata senzorului are totusi un efect optic asupra luminii ce ajunge pe senzor. La proiectarea lentilelor in special pentru aparate cu senzor digital tip mirorless, se tine cont ca la elementele optice din lentila se mai adauga efectul optic unui strat de sticla din fata senzorului deci toata constructia trebuie sa lucreza ca un intreg si imaginea ce ajunge pe senzor sa fie cea mai perfecta.)

zeiss-loxia-2-50-001

La prima folosire ni s-a părut că inelul de aperture e prea aproape de montură,iar în cazul în care aveţi degetele de la mâna mai groase, operarea lui poate deveni o problematică. După câteva ore de folosire ne-am obișnuit și nu ne mai deranja. Se poate să stricăm o mica surpriza pentru că ne așteptam să vă facem această mărturisire  la sfârșitul articolului- dar chiar şi după luni de folosință acesta rămâne singurul lucru care l-am schimba la obiectiv!

Pe platoul de filmare l-am folosit cu un Sony a7s, care în 95% din cazuri era montat pe un Zacuto Target Shooter. EVF-ul foarte bun al aparatului ne-a făcut să-l  folosim pe acesta în loc de un LCD pentru încadrare și astfel aveam parte de o siluetă mai suplă. Ne-a fost de folos pentru că nici nu am deranjat echipa de filmare.
Fiind conceput pentru astfel de camere obiectivul funcționa extraordinar. De exemplu, focus peaking-ul era mult mai accentuat, în comparație cu obiective precum Canon L montate cu un adaptor – chiar și la un aperture mai mare. În ciuda faptului că a fost folosit doar din mână am putut să-l utilizăm și la f/2. Peaking-ul foarte bun al aparatului Sony A7s dar și faptul că inelul de focus are o cursă de 180 de grade a făcut posibil acest lucru. Având la dispoziție o cursă atât de lungă se pot face ajustări fine și realiza un follow chiar şi fără trepied.
După ce te obişnuieşti cu el sistemul de focalizare devine un avantaj major, urmărirea subiectului realizându-se foarte ușor.
Pornim de la premiza că toți cititori știu (ținem totuși să precizăm) că avem de a face cu un obiectiv manual, care nu dispune de funcția de autofocus.
Pe toată plaja de aperture a obiectivului se produce un bokeh foarte plăcut, fără artefacte sau aberații de imagine și culoare. Desigur la f/2 primim rezultatul cel mai bokehliciuous, dar nu trebuie să închidem orificul pentru cea mai bună calitate, chiar și la maximă deschidere produce imagini perfecte. Detaliile și sharpness-ul imaginilor sunt foarte bune, chiar și la extremități: f/22, ISO 100 și f/2 ISO 20.000.

Filmarea la care l-am folosit a inclus scene de zi în aer liber, în casă dar și scene de noapte, în interior. Din această cauză am fost nevoiți să ne jucăm foarte mult cu setările camerei, dar și cu cele a obiectivului, pentru a obține rezultatele dorite. Din fericire a7seste o cameră extraordinară când vine vorba de filmare la lumină redusă și nu a fost nevoie să ținem obiectivul în f/2. Am putut folosi aperture-ul aşa cum ne-am dorit. Mai pe scurt nu ne-a deranjat deloc faptul că set-up-urile nu erau construite pentru noi. Zeiss Loxia 2/50 montat pe a7s este pentru noi prima opțiune când vine vorba de situațiile grele de filmat. Și asta îl face un prieten de nădejde.

zeiss-loxia-2-50-002

Fiind un obiectiv fix de 50 mm, câteodată a fost nevoie să facem compromisuri, dar acest lucru ne-a obligat să fim creativi pentru că a trebuit să profităm de oportunitățile și locurile potrivite pentru a realiza fotografia sau video-ul dorit. În scenele interioare mai aglomerate am fi dorit să avem o distanță focală mai largă, de exemplu 35 mm, dar în general un obiectiv de 50 mm este un swiss army knife – ceea ce s-a dovedit a fi adevărat.
Apropo, un review pentru Zeiss Loxia 2/35 este aproape gata și urmează să fie publicat.

zeiss-loxia-2-50-003

Noi am folosit acest obiectiv în cea mai mare parte a timpului pentru cadre video pe a7s. Ca și all-rounder, pentru al doilea unghi în cazul interviurilor, pe macara, pe dronă (DJI S1000 cu un Movi M5), dar și pentru filmări de noapte – chiar și 4K, cu Atomos Shogun.
Despre primele experiențe cu Atomos Shogun puteți citi într-un al articol de-al nostru.
Ca și o recapitulare putem spune că Zeiss Loxia 2/50 este un obiectiv multilateral, cu o construcție excelentă, ergonomie foarte bună, cu capabilități și calități optice robuste. Este un 50 mm perfect pentru familia Sony a7, a7s, a7r, dar și pentru camere cu sensor APS-C unde distanța focală devine de aproximativ 80mm, deci perfect pentru portrete.

http://vimeo.com/115261335
Obiectivele Loxia de la Zeiss le găsiți la magazinul F64.
Dacă cineva se gândește să cumpere acest obiectiv pe baza specificațiilor tehnice, dăm din cap aprobator și recomandăm achiziţionarea lui, pentru că 2/50-ul face tot ce promite de o manieră excepțională (și promite multe).