logo-mini
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-cover

Lumea devine un loc mai mare – Review Canon 11-24mm f4 L

Share

De când a fost lansat, cu surle și trâmbițe, am simțit că are să fie un game-changer acest 11-24. Cei de la Canon și-au pus mari speranțe în proiect și, dacă mă întrebi pe mine, bine au făcut. Trecem deci februarie 2015 ca fiind începutul unei noi ere pentru lentilele ultra-wide.

Primul gând pe care l-am avut la deschiderea cutiei (s-ar putea să ți se întâmple și ție) a fost: “are multă sticlă…Nu, serios acum. De ce are atât de multă sticlă?! ”. Și am aflat pe parcurs. Cu un aspect ușor masiv, datorită părții de sticlă foarte vizibile, Canon 11-24 beneficiază de o construcție tipică clasei de obiective L. Adică foarte solidă. Parasolarul încorporat și capacul de protecție sunt trăsături distinctive care insfluențează aspectul obiectivului. Faptul că multlăudata lentilă are 1,18 kg o încadrează în categoria “nu cel mai ușor obiectiv pe care îl am în geantă”. Dar ce nu face un fotograf pentru câțiva mm grandangulari și un pic de sharpness în plus. În încercarea mea de a afla părerea publicului despre aspectul starului Canon, am avut parte de un răspuns scurt,tranșant și ușor nuanțat: “Huge as f#@k”

Să stabilim de la bun început. Nu avem de-a face cu un fish-eye. Nothing fishy about 11-24. Vreau să spun ca liniile drepte rămân drepte și în fotografie. Acest detaliu poate trece ca fiind ceva absolut nesemnificativ pentru un neavizat dar, crede-mă pe cuvânt, pentru un obiectiv ultrawide este o realizare enormă. Practic și tehnic, nu mai găsești nicăieri în lume ceva asemănător.
L-am folosit pe un Canon 5D MkIII și am fost plăcut surpins. Îți schimbă modul de a gândi fotografia. Te face să fugi după simetrii (instinctual) și dacă ai subiect/model în fotografie îl vei încadra pe centru. Fără doar și poate este o lentilă cu rezultate spectaculoase. Dacă ești pasionat de fotografia de peisaj și ții la micile detalii care fac diferența între un obiectiv foarte bun și unul excepțional s-ar prea putea să spargi pușculița și să îți faci acest moft. La fel și în cazul celor care fotografiază proprietăți imobiliare. Să faci un spațiu să pară mult mai mare este visul/cerința oricărui client din industria imobiliară. Arhitecții sunt următorii pe listă. Fotografii trase la 11mm care să aibă linii drepte a fost până nu demult o utopie. Micile distorsiuni pot fi corectate extrem de simplu și fără bătaie de cap în post-procesare. Nu stă rău nici la capitolul aberații cromatice și lens-flare, acestea fiind controlate destul de bine.

Trăim într-o industrie care are din ce în ce mai mulți participanți și fiecare din noi încercăm să ne desprindem de restul fotografilor. 11-24 poate fi un mare plus în anumite domenii. Dacă însă ești fotograf de eveniment, nu sunt foarte sigur că vei avea nevoie de așa ceva. Nu de alta, dar l-ai folosi mult prea puțin (deși este foarte spectaculos) și pe lângă asta mai este și oarecum sensibil. Sticlă multă, oameni mulți, îmbulzeală… Putem cădea de acord că nu îi cea mai fericită combinație. Personal nu îi văd rostul în acest gen de activitate. Dacă mă contrazici și îl achiziționezi pentru așa ceva, s-ar putea să ai o surpriză și să îți placă foarte mult (la urma urmei, e un obiectiv senzațional). Este strict o chestiune de eficiență a investiției. Clienții nu vor vedea nici o diferență dacă vei lua același cadru cu un 16-35mm f 2.8 spre exemplu. Da, nu este atât de sharp (mai ales în margini), nu este atât de wide și nu este atât de puțin distorsionat dar își va face treaba suficient de bine și ai economisit niște bănuți. Dacă crezi totuși că cele câteva cadre cu biserica/sala la 11mm îți sunt de ajutor, noulansata lentilă este în același timp și noul tău prieten.
Nu cred că zic nimic ieșit din comun, poate doar haios când spun să renunți la ideea de bokeh în cazul unui ultrawide ca 11-24. Fun fact: dacă vrei să folosești obiectivul pentru peisaje și ești obișnuit cu prezența filtrelor ND vei fi nevoit să îți procuri niște mini filtre care se montează în spatele obiectivului. La același capitol este de menționat că 11-24mm f4 este destul de wide și pe un ASPC, 11mm devenind 18mm. Nu înțeleg de ce și-ar dori cineva așa ceva dar un pic de matematică nu strică.

Acestea fiind spuse, vă lăsăm în compania unor imagini cu ceea ce poate Canon 11-24mm f4 L.

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 11mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-003

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 16mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-004

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 24mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-005

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 11mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-006

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 16mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-007

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 11mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-008

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 24mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-009

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 11mm
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-010

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 11mm fără corecție a distorsiunilor

lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-011

Canon 5d MkIII 11-24mm f4 L – 11mm cu o simplă corecție a distorsiunilor
lumea-devine-un-loc-mai-mare-review-canon-11-24mm-f4-l-012

Avem și cadrele cu model. Mulțumim Gia (http://coffeeontherunway.com)!

p.s. Dacă aveți o zi mai proastă faceți câteva portrete la 11mm și promit că vă va bine dispune. It is kind of funny!

camere foto digitale